ויטמינים ומינרלים רע או טוב לגוף?

ויטמינים ומינרלים רע או טוב?

לאחר ניתוח בריאטרי אומרים לנו לקחת ויטמינים ומנרלים כל החיים,

עודף בויטמינים ומנרלים, 

יכול לגרור הרעלת ויטמינים (מצב של עודף ויטמינים בגוף הגורם להופעת סימפטומים של הרעלה).

הרעלת ויטמינים נפוצה בעיקר בוויטמינים מסיסי שומן, משום שהגוף מתקשה להיפטר מעודפיהם. בדרך כלל, עודף ויטמינים נובע מצריכת יתר של תוספי תזונה ולא ממקורות תזונתיים.ויטמינים מסיסי שומן: קבוצה זו כוללת את הוויטמינים ויטמין A, D, E, ו-K. ויטמינים אלו נאגרים בגוף בצורת שומן. משום שהם הידרופוביים, הגוף מתקשה להיפטר מהם דרך הפרשת זעה או שתן, ולפיכך מצב של אגירת יתר נפוץ בעיקר בקבוצה זו.מה יכול להגרם:

  • עודף ויטמין A מין החי-
  1. מומים מולדים
  2. בעיות כבד
  3. צפיפות מופחתת של מינרלים בעצמות, דבר היכול להוביל לאוסטאופורוזיס 4.לקויות של מערכת העצבים המרכזית.
  4. תופעות נוספות: בחילות, הקאות, כאבי ראש, סחרחורות, טשטוש ראייה וחוסר קואורדינציה בשרירים.
  • עודף ויטמין D -עודף סידן בדם המעודד ייצור אבני כליות וכשל כלייתי, שקיעת סידן ברקמות השונות: כלי דם, כליות, לב, ריאות. תופעות נוספות: התייבשות, הקאות, ירידה במשקל ועצירות.
  • עודף בויטמין E , נחשב הכי פחות רעיל -צריכת יתר עלולה להוביל לדימומים.
  • עודף בויטמין K - צהבת, הרס תאי דם אדומים ופגיעה מוחית.
  • עודף ברזל

ברזל הוא חומר מאוד מגיב. לכן הוא מסוגל להתחבר לחמצן ופד”ח בצורה כל כך יעילה, ולכן הוא גם משמש ככלי של מערכת החיסון להילחם בפולשים. אולם תכונה זו שלו הופכת לבעייתית כאשר יש עודף ממנו.עודפי ברזל יכולים לגרום לנזק חמצוני ולהחמיר דלקות בכלי הדם או לשקוע באיברים שונים. למעשה הרעלת ברזל גורמת לתחלואה שנראית דומה מאוד להרעלת עופרת! על פי רוב עודפי ברזל לא יגרמו לסימפטומים ברורים וקשה לאבחן אותו בלי בדיקות.

  • עודף סידן

משפיע במיוחד על מערכת העצבים המרכזית והכליות.

עלייה בינונית ומעלה של רמת הסידן גורמת למגוון תלונות ולסימנים: חולשה, עייפות, עצבנות, שינויים במצב הרוח, חוסר תיאבון, צמא מוגבר בעקבות השתנה מרובה; בכליות ייתכנו אבני כליות בשל הפרשה מתמדת של כמויות גדולות של סידן ומישנית לכך נזק קבוע; במערכת הלב וכלי הדם, הפרעות קצב ויתר-לחץ-דם; במערכת העיכול, כיב קיבה ודלקת לבלב (פנקראטיטיס) בנוסף לבחילה (הקאות) ועצירות.

חוסר בוויטמינים ובמינרלים

עשוי לגרום לבעיות בריאותיות רבות. כאשר החוסר הוא קל ומינורי ההשפעות יהיו מזעריות, לא פעם בלתי מורגשות, אך כאשר החוסר חמור ומתמשך, מחסור בוויטמינים ובמינרלים בגוף יביא לבעיות בריאותיות משמעותיות, עד כדי פגיעה באיכות החיים ובמקרים חמורים – סכנת חיים.ויטמינים – C, B12, K, D ועוד, הם תרכובות אורגניות אשר הגוף לא מסוגל לייצר בעצמו, ולכן זקוק להן ממקור חיצוני, לרוב מהמזון; מינרלים – ברזל, אבץ, מגנזיום, סידן ועוד, נוצרים בתהליכים טבעיים שמתרחשים בטבע, ומהווים למעשה יסודות טבעיים. גם נוכחותם, בשיעורים כאלו ואחרים, חיונית לגוף ונצרכת לרוב באמצעות המזון.

  • ויטמין B12

מחסור קל בוויטמין B12 אינו גורר, לרוב, תסמינים מיוחדים. התסמינים מופיעים בדרך כלל רק כאשר מדובר במחסור חמור עשוי לגרום לעייפות כללית ולתחושת חולשה, לירידה במשקל, לפגיעה בזיכרון, למצב רוח ירוד עד כדי דיכאון, לכאבים ולהפרעות בקצות העצבים, לבעיות תנועה ואף להפרעות בקצב הלב. מחסור בוויטמין זה יכול לגרום גם לאנמיה מגלובלסטית (הגדלת תאי הדם האדומים) ולהפרעות נוירולוגיות.

  • ויטמין C

ויטמין C, נחשב לוויטמין המחזק את הגוף ואת בריאותו. מחסור משמעותי בו יכול לגרום לעייפות ולהתפתחות אנמיה, לריבוי דלקות ודימומים בחניכיים ואף להאטה בקצב ההחלמה של פצעים. אחד התסמינים המרכזיים – אך הנדירים כיום – של חוסר חמור בוויטמין C נצפית במחלת הצפדינה, שגורמת לשיבוש בייצור הקלוגן ובכך לפגיעה בתהליכי ייצור העצמות – עד כדי מצב של פגיעה בחניכיים ובשיניים, ובהמשך במערכת השלד כולה.

  • סידן

מינרל אשר קיים בכמויות משמעותיות בגוף – ובעיקר במערכת העצמות. הוא נמצא במזונות על בסיס חלב, וכן במוצרים על בסיס סויה, בירקות ירוקים ועוד. חוסר בסידן יכול לגרום לתהליכים משמעותיים וחמורים, החל בתפקוד לקוי של העצבים והתכווצויות שרירים בידיים וברגליים ועד לאוסטיאופניה ואוסטאופורוזיס במבוגרים – בריחת סידן ודלדול העצמות, אשר גורמת בין היתר לשברים בתדירות גבוהה.

  • ברזל

הברזל הוא מינרל מהחשובים ביותר בגוף האדם, משום שהוא לוקח חלק בשלל תהליכים ומשפיע עליהם באופן ישיר. כך, הוא תורם לחיזוק המערכת החיסונית, מסייע במלחמה בזיהומים, הופך את האנרגיה האצורה במזון שאנחנו צורכים לזמינה, תורם לתהליך חילוף החומרים בשרירים, מסייע לתפקוד תקין של המוח ומוביל חמצן מהריאות אל כל חלקי הגוף.לכן מחסור בברזל יכול להשפיע באופן מיידי כמעט על בריאות גופנו. אחד הביטויים המרכזיים של מחסור בברזל הוא האנמיה. יכולה להיות מסכנת חיים במצבים מתקדמים. התסמינים השכיחים ביותר שלה הם חיוורון, עייפות כללית, עור 'צהוב' וקושי בביצוע פעילות גופנית. יש לציין כי כאשר המחסור בברזל חמור מאוד, ואספקת החמצן לאיברי הגוף משובשת מאוד, עלול להיגרם אף שבץ מוחי או התקף לב.תסמינים נוספים ונפוצים מאוד הם 'תסמונת הרגליים חסרות המנוחה' (כאשר ישנו צורך להזיז את הרגליים כל העת, בישיבה למשל), כאבי ראש, קוצר נשימה, צורך לא מוסבר לאכול אדמה או קרח, קור מתמשך בכפות הידיים והרגליים, נשירת שיער, ציפורניים שנוטות להישבר, ירידה בשמיעה, התפתחות כיבים בפה ואובדן זיכרון.

אז מה עושים?

להקפיד על בדיקות לפי ההנחיות ולוקחים תוספים בהתאם לצורך!!!!יש לקרוא העמוד הבא:

תחזוקת ניתוח קיצור קיבה (בריאטרי)


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.