חשיבות אימון כושר לילדים ונוער

פעילות גופנית לילדים ולבני נוער חשובה בהיבטים רבים: הרגלי אורח חיים בריא, ביטחון עצמי (דימוי עצמי נמוך) וחיזוק תחושת היכולת והביטחון, דימוי גוף, מעמד חברתי, בעלי קשיים חברתיים, פיתוח מיומנות תנועה קואורדינציה, שיווי משקל, כוח, סבולת, וטיפוח יציבה.

אימון כושר מגיל צעיר מסייע לבניית העצם, מחזק סיבולת הלב ריאה, תורם לבנייה נכונה של מבנה הגוף ולמאזן בין רקמות שומן לתאי שריר.

קיים קשר בין השמנה לפעילות גופנית בילדים ובני נוער יותר מאשר במבוגרים. במחקרים ארוכי טווח נמצא כי הסיבה העיקרית למגפת ההשמנה בילדים בישראל ובארה"ב הינה משך שעות צפייה בטלוויזיה/עבודה מול מחשב. .

לכל פעילות יש את המאפיינים הייחודיים לה וכל פעילות תתרום רבות.

פעילות גופנית סדירה חשובה מגיל צעיר. הן בתחום הירידה במשקל והן לשינוי היחס בין אחוזי השומן לשרירים, לשיפור מצב הרוח ולהגברת תחושת מסוגלות והביטחון העצמי.


 פעילות ספורטיבית מומלצת לגיל צעיר/נוער

פעילות אירובית העובדת על כל אברי הגוף ותפתח סיבולת לב ריאה, עיצוב מבנה הגוף, פיתוח מוטוריקה ויציבה.  כגון: שחיה, ריצה, חלק מאמנויות הלחימה כגון ג'ודו, קרטה, ריקוד. כדאי לגוון בפעילות כך שנפעיל את כלל שרירי הגוף , כדורגל לדוגמא מפעיל בעיקר את שרירי הרגליים ופחות את החלק העליון, מומלץ בנוסף לשלב פעילויות ספורטיבית ספורטיביות נוספות שיש בהם אלמנטים :

 * קפיצות- מכיוון שפעילות זו מעלה את מסת העצם,

 * פעילות שיש בה אלמנטים של שינויי כיוון, למשל ריצה בקו לא ישר- מכיוון שזה מפתח את מערכת 

   העצבים.

* פעילות שמשלבת משחקים, למשל משחקי כדור- פעילות שגם מהנה, ומפתחת את החשיבה ועוזר 

  בקבלת ההחלטות אצל הצעירים.

אימוני כוח הכרחיים כאשר הילד/נער סובל מבעיות משקל, בעיות יציבות, טונוס שרירים נמוך ובעיות בשיווי משקל.

על מה חשוב לשים דגש כשמתחילים בפעילות ספורטיבית בגיל צעיר?

  • פעילות מהנה ומגוונת: ילדים/נוער  עושים דברים רק פעילויות שכיף להם ולכן חשוב שהפעילות הספורטיבית הנבחרת תהיה מהנה וקשורה למשחקי קואורדינציה של ידיים ורגליים עם אלמנט תחרותי,  אופניים, משחקי כדור, סקטים, שחייה וכדומה.
  • מדריך:
  • הסמכה: לפני שרושמים את הנער/ה לחוג הספורט או לחדר כושר יש לבדוק כי חדר הכושר מותאם לגילאים  וקיימים בו מדריכים מוסמכים לעבודה עם גילאים רלוונטים.
  • גישת המדריך: האם הוא חייכן? נותן משוב חיובי?,  נעים? האם פעיל בשיעור?, מקפיד על בטיחות?  כיצד המדריך מגיב כשמפריעים? האם הילד/נער נהנה? האם אתם כהורים שקטים?ועוד.

אימון אישי או קבוצתי?

אימון כושר קבוצתי

כדאי לבחור באימון כושר קבוצתי. פעילות קבוצתית תמיד יותר מהנה מאימון אחד על אחד, מאחר שהיא מערבת משחקים ותחרויות ששומרים על רמת עניין גבוהה ותורמים למוטיבציית של ילדיכם. מעבר לכך, אימון כושר קבוצתי הוא הזדמנות לאינטראקציה עם ילדים אחרים, שיכולים לתרום לחיזוק הביטחון העצמי והיכולות החברתיות.ואם זה לא מספיק – מחיר אימון כושר קבוצתי יהיה לרוב גם זול יותר 

אימון כושר אישי

אימון כושר קבוצתי לא מתאים לכל ילד.

בייחוד כשמדובר בילדים עם צרכים פיזיים ורגשיים מיוחדים. 

מתי כדאי לשקול אימון כושר אישי?

  •  עודף משקל - לצד קושי פיזי, עודף משקל יכול להשפיע על הילד בפן הרגשי. פעמים רבות ילדים עם עודף משקל ירגישו מבוכה לבצע פעילות ספורטיבית כמו ריצה ליד ילדים אחרים. במקרה כזה מומלץ לשקול אימון כושר אישי. 
  • קשיים רגשיים - ייתכן שאימון אחד על אחד יוביל לתוצאות טובות יותר. 
  • קשיים מוטוריים - ילדים עם בעיות שיווי משקל, סרבול או חוסר ארגון מוטורי זקוקים הרבה פעמים לקצב שונה, והתמקדות בתרגילים ספציפיים שקשורים בקואורדניציה מוטורית.
  •  קשיים פיזיים - גם במקרה של מצבים כמו עקמת או טונוס שרירים נמוך, תידרש לא פעם עבודה צמודה עם מאמן כושר אישי שתכלול דגש על תרגילים ספציפיים ועצימות (קצב פעילות) שונה.

ניתן להתחיל באימונים אישיים ולעבור אחר כך לאימון בקבוצה.

מתי כדאי להתחיל ללכת למכון כושר?

ניתן להתחיל כבר מגיל 6, בכל מקרהכדאי להתחיל להתאמן בחדר כושר החל מגיל 14. מומלץ ליווי מאמן אישי . יש לעבוד עם תכנית אימונים מסודרת ומותאמת לגיל וליכולות הילד/נער.


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.